Quina és la situació d’Espanya respecte el Vehicle Elèctric?


Davant la realitat creixent del vehicle elèctric i les ajudes públiques orientades a promoure’n el seu ús i difusió, ens podríem arribar a preguntar si Espanya veritablement es troba entre els països capdavanters a nivell europeu en la implantació de punts de càrrega.

La resposta, malauradament, és que no. Malgrat l’interès de l’actual Govern de potenciar les vendes de vehicles elèctrics, la realitat d’Espanya pel que fa a la implantació de punts de càrrega està lluny d’altres països. En efecte, Espanya té uns 900 punts de càrrega (encara que només entre 250-300 funcionen correctament), mentre que països com el Regne Unit en tenen 5.962; França, 6.580; o Noruega, 5.218.

Encara hi ha molt camí per recórrer de cara a normalitzar la implantació de punts de càrrega i equiparar-nos amb els països pioners a nivell europeu. Empreses com Ikea o El Corte Inglés, juntament amb certes empreses hoteleres, havien demanat al Ministeri d’Indústria d’instal·lar punts de càrrega als seus centres amb la intenció de vendre electricitat i permetre la recàrrega del vehicle elèctric als seus usuaris. L’actual legislació, contràriament, és molt restrictiva i prohibeix que aquest tipus de companyies i cadenes de distribució es puguin convertir en gestors de recàrrega.

Tot i així, no es descarta una possible modificació de l’actual normativa del sector de cara a permetre que empreses alienes al món energètic puguin oferir aquests serveis accessoris als seus clients. Un cop es desencalli la situació del govern en funcions la normativa podria estendre’s a altres empreses més enllà de les que actualment es veuen beneficiades (empreses del sector energètic com Endesa, Repsol, Iberdrola o Gas Natural).

L’objectiu del Govern espanyol és que l’1% dels cotxes comercialitzats a Espanya el 2020 (uns 150.000) funcionin amb energia elèctrica. De moment, les ventes van lentes. Fins a l’abril d’aquest any s’han matriculat 8.467 vehicles híbrids, cosa que suposa un 59,6% més que el mateix període de l’any anterior. Pel que fa a la venda de vehicles elèctrics (inclou vehicles elèctrics purs, d’autonomia ampliada i híbrids endollables), en els quatre primers mesos de l’any se n’han venut 1.534 unitats, cosa que representa un 187,3% més respecte dels quatre primers mesos de l’exercici passat. Madrid lidera el rànquing de vendes de cotxes elèctrics (563), seguida molt de prop per Catalunya (435).